Sarjakuvaromaanit
tekevät tuloaan suomalaiseen kirjallisuuden kenttään ja mikä
siinä on tehdessä kun jälki on näin vakuuttavaa. Ville
Tietäväisen sarjakuvaromaani Näkymättömät kädet on enemmän
kuin kertomus 2000-luvun siirtolaisuudesta. Se on upeasti kuvitettu
tarina siitä, miten ihmiset ovat tuhansia vuosia lähteneet etsimään
onneaan tarpeen vaatiessa kotiseutujensa ulkopuolelta. Kyseessä on
siis sarjakuvaromaani, jonka aihe on Eurooppaan pyrkivä
laitonmaahanmuuttaja. Tarina ei ole Tietäväisen mukaan tosi, mutta
se on saanut innoituksensa niistä tuhansista kohtaloista, jotka ovat
tämän matkan suorittaneet. Tietäväisen piirrosjälki on silmiä
hivelevää ja jälki on upeaa. Jätetään ulkonäölliset seikat
arvion ulkopuolelle ja keskitytään itse asiaan. Tietäväisen
tarina rakentuu marokkolaisen Rashidin ympärille, jonka ystävä
houkuttelee tämän lähtemään mukanaan Eurooppaan. Venematkalla
hän menettää ystävänsä ja Euroopan lupaus tuntuu utopialta
siihen, mitä Rashidia Espanjassa odottaa. Tomaattiplantaasit
odottavat pohjois-afrikkalaisia nuoria miehiä tekemään raakaa
työtä jotta mekin saisimme nauttia talvisin Espanjan halvoista
tomaateista. Espanjan todellisuus paljastuu Rashidille hänen
karattuaan tomaattiplantaasilta. Barcelonaan päätynyt Rashid alkaa
vieraantua todellisuudesta ja hänen todellisuutensa hämärtyy. Sen
enempää juonesta en aio tässä paljastaa, vaan keskitytään
Tietäväisen sarjakuvaromaanin aiheeseen siirtolaisuus.
Siirtolaisuus,
maasta maahan muuttaminen tai miksi ikinä tätä ilmiötä
halutaankaan kutsua on lienee yksi ihmiskunnan historian vanhimmista
piirteistä. Ilman siirtolaisuutta ei Suomeakaan olisi koskaan
asutettu. Väestön liikkuminen alueelta toiselle on synnyttänyt
sivilisaatioita vaihtelevasti historian varrelle. Yhtäläisyys
kukoistaneiden alueiden välillä lienee kuitenkin se, että ihmiset
ovat tulleet sinne historian saatossa jostain muualta. Näin ollen
liikkuminen ja siirtolaisuus ovat ihmiskunnalle tyypillistä
käyttäytymistä. Tarkastellaanpa siirtolaisuutta viimeisen sadan
vuoden aikana. Voidaan havaita, että 1900-luvulla siirtolaisuus
suuntautui etupäässä Yhdysvaltoihin. Suomesta esimerkiksi
muutettiin Yhdysvaltoihin ja Ruotsiin. Maailman mittakaavassa
Yhdysvallat oli erityisesti toisen maailmansodan jälkeen suosittu
muutto kohde ja on sitä yhä. Ihmismassat ovat aina olleet
liikkeessä toiset seikkailujen toiset paremman elintason perässä,
yhdistävä tekijä on kuitenkin liike. Tätä liikettä ja sen
2000-luvun Eurooppaa koskevaa osaa Tietäväinen teoksessaan kuvaa.
Loppujen lopuksi teema on universaali ja siihen voi samaistua hyvin
erilaiset ihmiset. Esimerkiksi irlantilaislähtöisen, nyt jo
edesmenneen Frank McCourtin esikois- ja läpimurtoromaani
Seitsemännen portaan enkeli kuvasi 1930-luvun irlantilaista
liikehdintää Yhdysvaltoihin. Tietäväisen kirjaa lukiessa löysin
yhtymäkohtia siis myös McCourtin tarinaan.
Rashidin hahmo
muistuttaa myös Dostojevskin Rikos ja rangaistus romaanin
päähenkilöä Raskolnikovia. En osaa selittää, miksi sillä
Raskolnikov pohti tekojensa oikeutusta ja syyllisyyttä kun taas
Rashid joutuu pohjalle Barcelonassa yrittäessään selvitä
laittomana maahanmuuttajana Espanjan arjessa. Yhteistä lienee
molemmille se kuumeinen tuska mikä niin Tietäväisen kuin
Dostojevskin teoksista paistaa. Rashidin ongelmat vyöryvät
lumipallon lailla ja ne laittavat lukijansa pohtimaan Euroopan
suhdetta muuhun maailmaan. Tietäväinen ei päästä lukijaa
helpolla hän myöntää itsekin sen ja näin on hyvä sillä harva
suomalainen on tullut ajatelleeksi kuka ne halvat espanjalaiset
tomaatit tosiasiassa poimii. Rikkaat maat ovat jo osittain
riippuvaisia laittomasta siirtolaisuudesta. Esimerkiksi
Yhdysvalloissa suuri osa vihannes- ja hedelmäsadoista jäisi
korjaamatta ilman Väli- ja Etelä-Ameriikasta tulevia laittomia
siirtolaisia. Puhumattakaan monista tehtaista ja niiden toiminnasta.
Tietäväinen laittaa lukijansa pohtimaan näitä seikkoja. Ville
Tietäväisen sarjakuvaromaania voikin suositella kenelle tahansa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti