"Tätä
on sota. Ei se ole kuolemanvaaraa, ei kranaattien punaista
ilotulitusta, joka sokaisee iskiessään vinkuen alas, vaan tunne siitä,
että on marionettina tuntemattoman nukkemestarin käsissä, ja se tunne
kylmettää joskus sydämen kuin kuolema itse olisi tarttunut siihen."
Ruotsin
akatemian jäsen ja pitkänlinjan historioitsija Peter Englund tunnetaan
teoksistaan joissa hän käsittelee Ruotsin suurvalta aikaa tai
maailmansotia. Englundin vuonna 2009 suomennettu teos Sodan kauneus ja
kauheus oli syystä tai toisesta jäänyt hyllyyn odottamaan lukuvuoroaan
turhan pitkäksi aikaa. Nyt tilanne tuli korjattua ja tämä ensimmäistä
maailmansotaa käsittelevä kirja on luettu. Mitä Englundin kirjasta jäi
sitten käteen? Niille jotka eivät tunne Englundin tapaa kirjoittaa
aiheestaan niin voidaan sanoa, että Englund käyttää valtavasti aikaa
etsiessään materiaalia kirjojaan varten. Nyt käsillä oleva teos kerää
yksiin kansiin ihmisiä ensimmäisen maailmansodan myllerryksessä. Teos
perustuu paljolti aikalaisten päiväkirjoihin ja muistelmiin sekä
myöhempiin tutkimuksiin. Englund vyöryttää sodan lukijan silmille, sillä
näkökulma ei ole tekninen eikä teoreettinen vaan arkinen, niin että
lukija samaistuu kirjan henkilöihin jotka ovat sattumalta joutuneet
sodan kierteisiin. Sodan kauneus ja kauheus on todellinen kertomus 19
eri ihmisestä joita kaikkia yhdistää ensimmäinen maailmansota. Näistä
ihmisistä suurin osa on sotilaita, mutta mukana on myös siviilejä kuten
sairaanhoitajia jotka työskentelevät rintamalla. Teos etenee
kronologisessa järjestyksessä ja se on todella kuvaus sodan kauneudesta
ja kauheudesta.
Englundin
kyky etsiä tietoa muista kuin kenraaleista tai poliitikoista on
kadehdittavaa. Näiden yhdeksäntoista henkilön kuvaukset ja muistelmat
sodan tapahtumista ovat sellaista tietoa jota esimerkiksi toinen
kuuluisa historioitsija Anthony Beevor ei kirjoissaan tavoita. Englund
ei siis kirjassaan juuri ensimmäistä maailmansotaa selittele vaan
luottaa siihen, että lukijalla on normaali historiantietämys aiheesta.
Oikeastaan tuo suuri kuvio koko sodan taustalla tulee kyllä esiin myös
yksityisellä tasolla kirjan henkilöiden kertomana. Alun innokkuus, kun
sota alkoi "sota joka lopettaa kaikki sodat", nopea sota jossa
saavutetaan suuria voittoja ja niin edespäin. Kaikki aikalaiset ja
seuraavat sukupolvet tietävät miten todellisuudessa kävi. Sodasta tuli
raaka, armoton ja loputon. Ei laulettu enää rintamalle pääsystä vaan
pelko ja epätoivo ottivat nopeasti vallan. Rauhasta ei saanut puhua
ensimmäisinä vuosina, elintarvikepula paheni sodan pitkittyessä ja
miestappiot nousivat uuden teknologian myötä huimaaviksi. Englundin
biografiat ovat kerätty eri puolilta rintamaa eri mantereilla. Sodan
kauneus ja kauheus ei ole pelkästään voittajien historiaa vaan siinä on
laajasti materiaalia myös hävinneiden maiden asukkaiden ja sotilaiden
kirjoittamana. Kaikkia näitä ihmisiä yhdistää se seikka, että he kokevat
olevansa marionetteja suuressa näytelmässä jossa kukaan ei ole oikeasti
ohjaksissa. Ajelehtimisen tunne kasvaa mitä kauemmin sota kestää ja
kansa turtuu tapahtumiin.
Rivisotilaiden
näkökulmasta historiaa kirjoitetaan turhan harvoin. Englund taas
luottaa juuri siihen, että rivisotilaiden sanoma kiinnostaa lukijaa ja
näinhän se on. Englundin kirjaa voisi kuvata sanoilla moniääninen
päiväkirja. Teos tasapainottelee tietokirjan ja kaunokirjallisuuden
välillä kielellisesti ja on sanomattakin selvää, että Englund on
kirjallisesti lahjakas. Sodassa kauneutta ihmiset näkevät lähinnä
luonnossa, sen maisemissa joissa ihminen tuntee itsensä pieneksi. Sodan
kauheus taas paljastuu rintamalla jossa tehdään taktisesti järjettömiä
hyökkäyksiä vain kenraaleja miellyttääkseen. Monet sotilaat eivät voi
ymmärtää strategioita joita heidän tulisi noudattaa sillä he tietävät
olevansa kuolemanomia, mutta heidän on pakko. Ensimmäinen maailmansota
ja asevarustelujen tekninen kehitys muuttivat sodan luonnetta aiempiin
sotiin verrattuna. Konetuliaseet tekivät vanhanaikaiset strategiat
tarpeettomiksi, myös siviilit joutuivat kärsimään sodasta merkittävästi
ja kotirintamien tuki sodalle pieneni mitä pidemmäksi sota kävi.
Italialaisen Paolo Monellin sanoin: "Tämä tulee olemaan meidän paha
perintömme, tai hyvä perintömme, joka tapauksessa meidän peruuttamaton
perintömme - ja me tulemme aina olemaan muistojemme vankeja."
Lue myös Peter Englund - Kirjeitä nollapisteestä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti